To je ale neobyčejně divná hodnota.
Proč je to zrovna tolik?
- Protože železnice v USA stavěli emigranti z Anglie a ti ji postavili stejně jako v Anglii.
Proč to ti Angličané stavěli zrovna tak?
- Protože první železnice byly postaveny lidmi, kteří předtím stavěli tramvajové tratě a ty měly taky takový rozchod.
A kde přišly ke svému rozchodu tramvajové tratě?
- Protože lidé, kteří stavěli tramvajové vozy, na to použili stejné nástroje jako při stavbě kočárů, které měly takový rozestup kol.
Jasný.
No a proč teda měly kočáry zrovna takový divný rozestup kol?
- Protože na starých silnicích v Anglii byly vyjeté koleje zrovna v tomto rozestupu a kola s jiným rozestupem se snadno zlámala a jízda byla nepohodlná.
A kde se vzaly ty staré silnice a kdo do nich vyjel ty koleje?
- První dlouhé silnice v Evropě (a v Anglii) postavili pro římské legionáře. A od té doby se používají. Ty koleje do nich vyjezdily římské válečné vozy, protože měly všechny stejný rozestup mezi koly.
Tak jsme se konečně dobrali k odpovědi na původní otázku:
Rozchod kolejí železnic v USA je odvozen z původní specifikace
válečných vozů římského impéria.
válečných vozů římského impéria.
Byrokracie a specifikace jsou nesmrtelné. Takže až budete zase studovat nějakou specifikaci a divit se, co to tam je za koňský zadek (what horse's rear end came up with it), můžete tím trefit hřebík na hlavičku, protože:
- Válečné vozy Římského impéria byly totiž široké tak akorát na dva zadky válečných koní.
A ještě něco.
Raketoplán na startovací rampě má po stranách hlavní palivové nádrže ještě dva pomocné raketové motory (Solid Rocket Booster), které se vyrábějí v továrně společnosti Thiokol. Původně měly být širší, ale bylo nutné je uzpůsobit dopravě z Utahu na startovací rampu, a to:
- Po železnici!
- ...a ta železnice vede tunelem...
- ...a tak motory jsou tak velké, aby se do toho tunelu vešly.
- No a šířka tunelu vychází z rozchodu železnice, což jsou ty dva koňské zadky.
Takže se nám tady pěkně setkávají:
Rozměry koňského zadku z doby římského impéria
s rozměry nejmodernějšího dopravního prostředku na světě.
A teď to nejlepší a nejzáhadnější:
Prostor mezi zdí a sloupem u vchodu našeho domu, kde jsou pelargónie,
je široký přesně 1435 mm!!!
je široký přesně 1435 mm!!!
![]() |
Segmenty SRB na železničních vozech. Trubkový rám prvního vůzu definuje profil segmentu při průjezdu oblouky a tunely. (Kennedyho vesmírné středisko, 27.5.2010) Credit: Alan Walters |
![]() |
Jeden segment SRB na železničním voze. Credit: Alan Walters |
Žádné komentáře:
Okomentovat