pátek 9. května 2014

Základy moderního inženýrského designu

Standardizovaný rozchod kolejí na železnicích v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8.5 palce).

To je ale neobyčejně divná hodnota.

Proč je to zrovna tolik?


  • Protože železnice v USA stavěli emigranti z Anglie a ti ji  postavili stejně jako v Anglii.


Proč to ti Angličané stavěli zrovna tak?

  • Protože první železnice byly postaveny lidmi, kteří předtím stavěli tramvajové tratě a ty měly taky takový rozchod. 

A kde přišly ke svému rozchodu tramvajové tratě?

  • Protože lidé, kteří stavěli tramvajové vozy, na to použili stejné nástroje jako při stavbě kočárů, které měly takový rozestup kol.

Jasný.
No a proč teda měly kočáry zrovna takový divný rozestup kol?

  • Protože na starých silnicích v Anglii byly vyjeté koleje zrovna v tomto rozestupu a kola s jiným rozestupem se snadno zlámala a jízda byla nepohodlná.

A kde se vzaly ty staré silnice a kdo do nich vyjel ty koleje?

  • První dlouhé silnice v Evropě (a v Anglii) postavili pro římské legionáře. A od té doby se používají. Ty koleje do nich vyjezdily římské válečné vozy, protože měly všechny stejný rozestup mezi koly.

Tak jsme se konečně dobrali k odpovědi na původní otázku:

Rozchod kolejí železnic v USA je odvozen z původní specifikace
válečných vozů římského impéria.

Byrokracie a specifikace jsou nesmrtelné. Takže až budete zase studovat nějakou specifikaci a divit se, co to tam je za koňský zadek (what horse's rear end came up with it), můžete tím trefit hřebík na hlavičku, protože:

  • Válečné vozy Římského impéria byly totiž široké tak akorát na dva zadky válečných koní.

A ještě něco.

Raketoplán na startovací rampě má po stranách hlavní palivové nádrže ještě dva pomocné raketové motory (Solid Rocket Booster), které se vyrábějí v továrně společnosti Thiokol. Původně měly být širší, ale bylo nutné je uzpůsobit dopravě z Utahu na startovací rampu, a to:

  • Po železnici!
  • ...a ta železnice vede tunelem...
  • ...a tak motory jsou tak velké, aby se do toho tunelu vešly.
  • No a šířka tunelu vychází z rozchodu železnice, což jsou ty dva koňské zadky.

Takže se nám tady pěkně setkávají:


Rozměry koňského zadku z doby římského impéria
s rozměry nejmodernějšího dopravního prostředku na světě.

A teď to nejlepší a nejzáhadnější:

Prostor mezi zdí a sloupem u vchodu našeho domu, kde jsou pelargónie,
 je široký přesně 1435 mm!!!

Segmenty SRB na železničních vozech.
Trubkový rám prvního vůzu definuje profil segmentu při průjezdu oblouky a tunely.
(Kennedyho vesmírné středisko, 27.5.2010)
Credit: Alan Walters


Jeden segment SRB na železničním voze.
Credit: Alan Walters

Další informace




Žádné komentáře:

Okomentovat